Bannerová reklama | 20. októbra 2019

Používate ešte bannery HTML 5? Google prichádza s AMPHTML

Vo svete online marketingu nič netrvá večne. Každý markeťák vie, akým dynamickým prostredím internet je a akou rýchlosťou sa vyvíja. Jednou z úloh markeťáka je teda strážiť novinky, aby nemala konkurencia šancu napredovať. Naopak. Čím skôr novinku objavíte a začnete využívat, tým viac z nej vyťažíte. Jednou novinkou, ktorá sa ešte príliš nerozšírila, je používanie nového formátu bannerových reklám AMPHTML, ktorý predbehol doteraz používané formáty na čele s HTML5. Poďme sa pozrieť, čo je nový formát zač a aké má výhody oproti jeho najväčšiemu konkurentovi v podobe formátu HTML5.

Kým sa dostaneme k samotnému AMPHTML, predstavme si vývoj predchádzajúcich formátov. Prvými bannerovými formátmi, ktoré sa používajú dodnes pre nepohyblivé, a teda menej pútavé reklamy, boli formáty JPEG a PNG. K nim neskôr pribudol GIF, ktorý je ale obmedzený iba na 256 farieb, preto sa pre statické reklamy príliš nepoužíva. Na druhej strane to bol práve GIF, ktorý stál pri zrode animácií. Pre zlú kvalitu a vysokú kompresiu bolo od neho upustené a bol nahradený Flashom. Ten sa zdal byť pomerne v poriadku, až s príchodom modernejších formátov, ktoré boli bezpečnejšie a kvalitnejšie, prestal byť podporovaný Googlom (v januári 2017), rovnako tak ho nepodporoval ani Sklik. Jeho nástupcom a v súčasnosti najpoužívanejším formátom je HTML5. S čoraz častejším používaním mobilných telefónov začal byť ale aj tento formát nedostačujúci. Hoci je stále najpoužívanejší, na mobiloch a tabletoch, ktoré oproti počítačom stále nemajú také dobré pripojenie, sa HTML5 bannery pomaly načítavajú a mnohokrát sa stáva, že je reklama spustená, ale nestihne sa načítať skôr, než používateľ opustí stránku. Ďalším problémom je nutnosť zasahovať do kódu pri každej zmene operačných systémov. Pre marketérov je tiež veľmi nepríjemná nutnosť splniť podmienky Googlu pre možnosť zobrazenia HTML5 bannerov. Tými sú napríklad výška minutého kreditu či doba, po ktorú je účet aktívny. Všetkých týchto problémov sa môžete zbaviť používaním najnovšieho formátu AMPHTML, ktorý so sebou prináša rada ďalších výhod.

AMP (Accelerated mobile pages HTML) technológia je v skratke upravený HTML jazyk na špecifickej adrese, ktorý používa preddefinované javascriptové knižnice. Celý je pripravený tak, aby sa zobrazoval rýchlejšie na mobilných zariadeniach a nebol dátovo náročný. Ďalším dôležitým bodom je rýchle zobrazenie vďaka prednačítaniu. Čo z toho všetkého vyplýva? Bannery AMPHTML sú dátovo nenáročné, rýchlejšie a bezpečnejšie ako akékoľvek iné formáty. Poďme si teda v bodoch zhrnúť všetky výhody formátu AMPHTML oproti najväčšiemu konkurentovi HTML5.

Výhody AMPHTML oproti HTML5:

 

1) Rýchlejšie načítanie:

Ako už bolo povedané, jednou z hlavných výhod je rýchlejšie načítanie HTML5 bannery sú oproti AMPHTML výrazne pomalšie, čo nám dokazuje napríklad tento test. AMPHTML bol navrhnutý tak, aby sa načítal skôr, než sa stránka zobrazí používateľovi. Vďaka tomu majú všeobecne reklamy väčšiu viditeľnosť a zvýšené CTR. To ide ruka v ruke s lepšou kvalitou reklám a väčšou efektivitou. Za zmienku tiež stojí uviesť celkové zlepšenie organickej pozície vo vyhľadávaní vďaka lepšiemu SEO ratingu.

2) Menej dátovo náročné:

Vďaka špecifickému výberu javascriptových knižníc u AMPHTML formátov je veľkosť súboru bannerov nižšia ako u klasických HTML5 bannerov, ktoré obsahujú aj množstvo nepotrebných javascriptových kódov. To nám uľahčí dodržanie maximálnych veľkostí súboru pri nahrávaní do reklamných systémov a je to ďalší dôvod, prečo sa reklamy rýchlejšie načítajú.
 

3) AMPHTML je bezpečnejší:

Rovnako ako sa AMPHTML bannery načítajú pred samotným zobrazením užívateľovi, rovnako tak je to s verifikáciou a kontrolou bannerov. Systém jednoducho skontroluje reklamu ešte pred jej spustením, a tým zabráni šíreniu škodlivých malwarov. Užívateľ je tak stopercentne chránený pred napadnutím. HTML5 banner žiadne podobné opatrenie nemá a je teda potenciálnou hrozbou pre užívateľov a šíriteľov malwarov.

4) Používanie bannerov bez podmienok Googlu:

Oproti HTML5 formátu nie sú AMPHTML bannery nijako podmienené, môžete ich teda do systému nasadiť okamžite bez zložitého overovania či u menších účtov bez splnenia pomerne náročných podmienok. Pre väčšinu účtov môže byť aj tento bod zásadný v rozhodnutí, aký formát si vybrať. Bez možnosti použitia HTML5 bannerov ostávajú užívateľovi už len AMPHTML bannery, nekvalitné GIF animácie, či statické bannery.
 

5) Vyladené pre mobily:

Hoci všetky výhody sú zrejmé na všetkých zariadeniach, pre mobilných užívateľov majú AMPHTML bannery výhody navyše. Keďže bol formát prvotne určený práve pre prenositeľné zariadenia,obsahuje množstvo funkcií, ktoré klasické HTML5 bannery neumožňujú. Všeobecne sa dá povedať, že sa AMPHTML snaží šetriť užívateľovi dáta a zlepšovať user experience. Napríklad necháva animáciu na bannery ísť iba vo chvíli, keď sa užívateľovi reálne zobrazuje na displeji.

6) Lepší zásah:

AMPHTML bannery sa oproti konkurenčnému formátu zobrazujú ako na stránkach v kóde AMPHTML, tak na weboch v iných kódoch. S pribúdajúcimi webmi v novom formáte je to čím ďalej väčšia výhoda. HTML5 sa nedokáže na AMPHTML stránkach zobraziť, tým pádom na týchto weboch výrazne klesá konkurencia. So zníženou konkurenciou klesá cena za kliknutie, čo samo o sebe vedie k väčšiemu zásahu.

Ak by sme na novom formáte hľadali nejaké negatívum, našli by sme iba nepatrné obmedzenie v nastavení ako je napríklad efekt rozmazania. To je malé mínus, ktoré sa dá takmer ignorovať, v porovnaní s výhodami, ktoré nám formát ponúka. Sčítané podčiarknuté, AMPHTML predbehne svojich konkurentov na plnej čiare. Teraz je ideálny čas začať nový formát používať a využívať naplno výhody, ktoré prináša. Ako to tak býva, časom sa stane výhoda normou a objavia sa nové, ešte dokonalejšie možnosti. Nie je čas zaspať dobu.

 

Prihlásiť sa na odber noviniek

This form is protected by reCAPTCHA and the Google. Privacy Policy a Terms of Service.

Potrebujete poradiť?

Cítite sa z toľkých možností ako na inej planéte?
Nie ste si istí, čo je pre vás najvhodnejšie?
Nadviažte s nami spojenie, radi vám poradíme.